۱۳۸۹/۰۴/۲۲

در اینجا به بررسی حقانیت اناجیل مقدس مسیحی و این که چه دلایلی برای اثبات صحت مطالب آنها وجود دارد می پردازیم.

در مسیحیت لوقا مورخ مسیحی و کاتبان یهودی تلمود به همراه حواریون و برادران و .. عیسی از شاهدان مستقیم مسیحیت میباشند.

حواریون

لینک دیاگرام فوق با وضوح بالا

عهد جدید معتبرترین منبع از مسیحیت میباشند. پروفسور درل باک Darrell Bock این اعتبار را بخاطر"زمانی نگارش" این اثار و "نویسنده های آن" میداند. تمامی کتب عهدجدید زمینه رسولی Apostolic دارا بوده که در انتها به خود مسیح میرسند.
اما اناجیل کاذب ناستیک مربوط به قرون 2-3 به بعد میباشند که کوچکترین رابطه ای با حواریون مسیح و حتی شاگردان آنها نداشته اند.

نویسندگان عهد جدید عبارتند از:

متی (حواری مسیح)
مرقس (شاگر پطرس حواری مسیح)
لوقا (مورخ مسیحی و همسفر پولس)
یوحنا (حواری مسیح - گفته میشود دوست داشتنی ترین شاگر مسیح بوده)
پولس (مبلغ مسیح)
نوسنده ی رساله ی عبرانیان( دقیقا مشخص نیست که نویسنده ی این رساله چه کسی است ، اما احتمالا میرسد که برنابای رسول این رساله را بنگارش در آورده باشد)
پطرس (حواری معروف مسیح)
یعقوب(برادر(ناتنی) مسیح)
یهودا(بردر(ناتنی) مسیح و برادر یعقوب)

عهد جدید بازه ی زمانی 50 ساله ای را در بر میگیرد. این بازه ی زمانی از سال 10 پس از مرگ مسیح تا سال 60 پس از مرگ مسیح میباشد.
احتمالا قدیمیترین اثار عهد جدید رساله ی یعقوب و رساله ی پولس به غلاطیان میباشد که به سال 10 پس از مرگ مسیح(سال 40 پس از میلاد مسیح) و متاخر ترین آنها نیز کتاب مکاشفه ی یوحنا مربوط به سال 60 پس از مرگ مسیح (90 پس از میلاد مسیح) است.

البته بجز نویسندگان عهدی جدید ، نویسنگان مسیحی دیگر از قرن 1 میلادی نیز موجود میباشند که از جمله ی آنها پولیکارپ(شاگرد یوحنای رسول) کلمنت اهل روم ، ایگناتویس ، کشیش هرماس و نویسنده ی رساله pseudo barnaba میباشند که همه بر تعالیم امروزی مسیحیت اتفاق نظر داشتند.
پس تعداد نویسنگان مسیحی قرن 1 میلادی (بجز نویسنده ی انجیل توماس و دیگر منابع خارجی) به 14 نفر میرسد. حال نکته ی بسیار مهم دیگرمکان این نویسندگان میباشند.
یوحنا در آسیای صغیر ،
پطرس ، یهودا و یعقوب در اورشلیم..
پولس در یونان ، روم و ..
مرقس در روم.
متی در اسرایل و احتمالا در پارتیا(ایران)
توماس در هند
عدی در ایران
ایگناتویس در سوریه
و ...


حال استدلال ما با توجه به مطالب ذکر شده برای اثبات عدم تحریف مسیحیت چنین است.

  • ۱. این نویسندگان در مکان های بسیار مختلفی میزیستند( از هند و خاور میانه گرفته تا روم و یونان)
    ۲.تمام این اشخاص دارای تعالیمی واحد و منسجم بودند.
    پس:
    * تعالیم این افراد به دورانی ماقبل خودشان و منبعی واحد برمیگردند
  • .این افراد در دوران رسولی Apostolic بوده اند.
    . تنها دوران ماقبل دوران رسولی(33-110 م.) دوران عیسی مسیح(30-33 میلادی) میباشند.
    پس:
    * تعالیم این افراد (همچون الوهیت مسیح ، مصلوب شدن وی و ...) به دوران عیسی مسیح بر میگرد که یگانه منبع واحد نیزخود عیسی مسیح می باشد.

  • پیرامون مورد آخرشاید نیاز به توضیح کوچکی باشد .
  • برای مثال فرض را بر این بگیریم که این تعالیم را یوحنای رسول یا فقط یک نفر بوجود آورده است. حال سوال و مشکلی که مطرح میشود این است که پس این تعالیم در نزد دیگر رسولان چون پطرس در اسرایل و توماس در هند ، پولس در یونان و و و چه میکند؟
    آیا یوحنا بر تمامی این افراد نیز تاثیر گذاشته است؟ پاسخ به طورمنطقی خیر میباشد و در حالتی غیر ازآن تنها سلامت عقل خود را زیر سوال برده ایم.
  • یوحنای رسول چگونه میتوانستند بر ده ها شخص هم سطح خود یا سایر اشخاص درپهنه گیتی آن هم با آن وسعت پراکندگی رسولان و سایرین تاثیر بگذارد؟!
    بدین ترتیب به طور منطقی تنها گزینه ای که باقی می ماند این است که این تعالیم مربوط به دوران ماقبل حواریون و منبعی واحد است که همانا عیسی است میباشند.
  • (فیلیپ)

هیچ نظری موجود نیست :

ارسال یک نظر